.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اولين قرباني پتروشيمي گلستان
درحالي‌كه كارشناسان محيط ‌زيست بارها نسبت به پيامدهاي ناگوار زيست‌محيطي احداث كارخانه پتروشيمي در استان گلستان هشدار داده بودند اما عزم مسئولان استاني براي احداث اين كارخانه تغييري نكرد و در نتيجه ...
اولين قرباني پتروشيمي گلستان

درپي خشكاندن تالاب صوفي‌كم براي احداث كارخانه پتروشيمي گلستان، زيستگاه يك‌سوم پرندگان ايران در معرض نابودي كامل قرار گرفت.
به گزارش شمال نیوز به نقل از همشهري، درحالي‌كه كارشناسان محيط ‌زيست بارها نسبت به پيامدهاي ناگوار زيست‌محيطي احداث كارخانه پتروشيمي در استان گلستان هشدار داده بودند اما عزم مسئولان استاني براي احداث اين كارخانه تغييري نكرد و درنتيجه تالاب صوفي‌كم كه بيش از 33 هزار هكتار وسعت دارد و زيستگاه 130 گونه پرنده ازجمله 9 گونه پرنده مهاجر زادآور  و 12 گونه پرنده بومي زادآور است بر اثر احداث كانال‌هاي متعدد به عمق 4 و عرض 11 متر تخريب شد.

اين كانال‌ها كه به‌منظور زهكشي و فراهم شدن بستر لازم براي احداث كارخانه مذكور حفر شده در آينده به آبراهه‌هايي تبديل خواهد شد كه از طريق آن تمامي فضولات و پساب‌هاي كارخانه‌هاي موجود در منطقه ازجمله پتروشيمي به درياي خزر خواهد ريخت كه كمترين زيان آن نابودي خليج گرگان خواهد بود.

اين گزارش مي‌افزايد: تالاب صوفي‌كم در فصل زادآوري پرندگان خشك شده و درنتيجه برخي جوجه‌ها بر اثر اين اقدام تلف شده‌اند. اهميت اين تالاب از آن‌روست كه محل زيست پرنده‌هاي حمايت‌شده و در معرض خطري مانند اردك سرسفيد و عقاب دريايي دم‌سفيد است.

ضمن آن‌كه روباه سردم سياه گونه در حال انقراض زيستگاه آن منحصر به ايران است و نيز حشره‌خوار كوتوله كه كوچك‌ترين پستاندار جهان است با خشكيدن اين تالاب، تنها زيستگاه خود را از دست مي‌دهد. سيدمهدي شريف‌موسوي، رئيس شبكه زيست‌‌محيطي استان گلستان در اين‌باره به همشهري گفت: متأسفانه بت صنعتي شدن و صنعتي كردن استان، سبب شده به‌دليل بي‌توجهي به اكوسيستم شكننده اين منطقه هر روز شاهد احداث كارخانه يا طرح‌هاي عمراني در منطقه باشيم.

وي با اشاره به اين‌كه، در حال حاضر، مسئولان ارشد استان بدون لحاظ پيامدهاي ناگوار زيست‌محيطي بر توسعه فضاهاي صنعتي پاي‌مي‌فشارند گفت: احداث كارخانه سيمان پس از مينودشت و در آستانه ورودي پارك ملي گلستان آن هم در دامنه جنگلي كوه زيباي نيل كوه ناشي از همين نگاه است. كارخانه‌اي كه در 200 متري جاده در حال احداث است و چون زخم بزرگي چشم‌انداز زيباي منطقه را خدشه‌دار مي‌سازد.

موسوي مي‌افزايد: با راه‌اندازي اين كارخانه كه 6 ماه از عمليات اجرايي آن مي‌گذرد و هنوز فضاهاي ساختماني آن در حال شكل‌گيري است، از يك سو، گرد و غبار ناشي از آن تأثير سوئي بر اكوسيستم پارك گلستان خواهد گذاشت و از سوي ديگر بيم آن مي‌رود كه گردانندگان اين كارخانه به‌منظور تأمين مواد اوليه كارخانه، بخش‌هايي از نيل‌كوه را تخريب كند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.084 seconds.